טריגרים לעישון

 
פייזר - גמילה מעישון- טריגרים- אישה מעשנת באוטו

טריגרים הם דברים שגורמים לכם לרצות לעשן. לכל אחד יש טריגרים אחרים,
לדוגמה, מצבים מלחיצים, לגימת קפה או אלכוהול, מסיבה, עשן סיגריות,
שיחה עם חבר או אחרי שהילדים שוכבים לישון.


ההגנה הכי טובה שלכם מפני החשק לעשן בזמן שאתם מנסים להיגמל, היא להכיר את הטריגרים שלכם ולהבין איך להתמודד איתם.
נסו לעשות דברים אחרת במהלך הגמילה , השינוי הוא לא לתמיד! רק עד שתצליחו לשבור את ההקשר לעישון.

טריגרים רגשיים
טריגר רגשי מזכיר לכם איך הרגשתם כשעישנתם כדי לשפר את מצב הרוח או לברוח ממצב רוח לא טוב, למשל כשהייתם: לחוצים, מתוחים, נרגשים, משועממים, במצב רוח ירוד (״דיכי״), שמחים, בודדים, מסופקים, או אחרי מריבה. מומלץ ללמוד כיצד להתמודד עם הרגשות האלה גם בלי לעשן. נסו את הדברים הבאים:

  • דברו על הרגשות שלכם - שתפו חבר או קרוב משפחה במה שאתם מרגישים.
  • קחו כמה נשימות איטיות ועמוקות - נשימה עמוקה תאט את קצב הגוף, תרגיע את המחשבות ותפחית חשקים, למשל החשק לעשן. זוהי דרך מצוינת להתמודד עם מתח וחרדות.
  • העסיקו עצמכם בפעילות גופנית - כשמתעמלים, המוח משחרר אנדרופינים. אנדרופינים הם כימיקלים שהמוח מייצר, הגורמים לכם לתחושה טובה.
  • האזינו למוסיקה מרגיעה - מוסיקה יכולה להרגיע אתכם מכיוון שהיא מאטה את קצב הלב, מורידה את לחץ הדם ומפחיתה את כמות הורמוני הלחץ שהגוף מייצר.


טריגרים הקשורים לדפוס התנהגותי
ישנם דפוסים התנהגותיים, או פעולות, שאתם מקשרים לעישון. לדוגמה: כשאתם מדברים בטלפון, שותים אלכוהול או קפה, צופים בטלוויזיה, נוהגים, מסיימים ארוחה, יוצאים להפסקה, אחרי סקס או לפני שאתם הולכים לישון. אחת הדרכים לנצח טריגרים מסוג זה היא לשבור את ההרגל לעשן ולהפנות את תשומת הלב למשהו אחר.

  • מיצאו תחליף - לעסו מסטיק, מצצו סוכריה ללא סוכר, נסו למצוץ קש שתיה.
  • נסו פעילויות שמעסיקות את הידיים שלכם - שחקו עם כדור לחץ בין הידיים, נסו יצירה בחרוזים או תפירה, החזיקו בידיים מחרוזת וגלגלו בין אצבעות הידיים.
  • היו בתנועה - צאו לצעידה, רכבו על אופניים, צאו לשחות. פעילות גופנית יכולה להסיח את דעתכם מעישון.
  • שנו שיגרה - לדוגמה, נסו לשתות את הקפה שלכם בזמנים שונים מהרגיל או צחצחו שיניים אחרי שאתם מסיימים ארוחה.


טריגרים חברתיים
טריגרים חברתיים הם אירועים שבהם אתם נפגשים ומבלים בחברת אנשים אחרים שמעשנים, לדוגמה כשיוצאים לבר או לפאב, מסיבה, אירוע חברתי או הופעות. ברגע שהחלטתם להיגמל מעישון, הכי טוב שתמנעו ממקומות שבהם אנשים מעשנים. שתפו חברים ובני משפחה שהחלטתם להיגמל, ובקשו מהם לא לעשן לידכם. עם הזמן, יהיה לכם קל יותר.


טריגרים של תסמיני גמילה
אם עישנתם במשך תקופה ארוכה, הגוף שלכם רגיל לקבל מנה קבועה של ניקוטין. כשתיגמלו, תסמיני גמילה יגרמו לחשק לניקוטין.


בד"כ עוצמת תסמיני הגמילה היא הגבוהה ביותר במהלך השבוע הראשון להפסקת העישון. אנשים רבים לא אוהבים את התחושה שמביאים עימם תסמיני הגמילה ולכן חוזרים לעשן. בשבוע הראשון קיים הסיכוי הגבוה ביותר למעוד ולחזור לעשן.


כדי לנסות להתמודד עם תסמיני הגמילה הגורמים לחשק לעשן, הסיחו את דעתכם. מצאו משהו שיסייע לכם לא לחשוב על החשק שלכם לעשן. שאלו את הרופא על טיפולים תרופתיים שיכולים לעזור בהתמודדות עם תסמיני הגמילה.
כדי לדעת מהו הטיפול המתאים לכם, קבעו תור לרופא וענו על שאלון הכנה לפגישה עם הרופא.
קבלת תמיכה מבני משפחה, מחברים או ממומחים לגמילה מעישון חשובה אף היא להצלחתכם.
אם אתם זקוקים לסיוע מיידי, התקשרו למוקד הלאומי לגמילה מעישון 6800*. מידע נוסף ניתן למצוא בקהילת גמילה מעישון באתר "כמוני".


והנה טיפ:

הערכו מראש למקומות שמהווים טריגר!
מקומות מסויימים עשויים לעורר בכם דחף לעשן, החליטו מראש שלא תעשנו כאשר אתם שם.

פייזר - גמילה מעישון - טריגרים - 2 אנשים על נדנדה אחד עם פרח למעלה והשני עם סיגריה למטה


שאלו את הרופא שלכם כיצד הוא יכול לעזור בהתמודדות עם הדחף לעשן ותסמיני הגמילה
או התקשרו למוקד הגמילה מעישון של משרד הבריאות בטלפון 6800*