משקל ותיאבון

 
משקל ותיאבון

מעשנים רבים חווים תיאבון מוגבר וחילוף חומרים איטי יותר לאחר שהם נגמלים מעישון. מצבים אלה עשויים להוביל לאכילת יתר ולעלייה במשקל, אולם לא בהכרח. הנה ההסבר למה שקורה לכם לאחר שהגוף שלכם לא מקבל ניקוטין וכיצד לנהל את המשקל שלכם לאחר שנגמלתם מעישון.


יש אנשים העולים במשקל כשהם מפסיקים לעשן, אך לא כולם. העליה הממוצעת במשקל, של 3 ק״ג עד 4.5 ק״ג, אינה משפיעה על הבריאות. גם אם תעלו במשקל, הבריאות שלכם עדיין טובה יותר לעומת מצב שבו הייתם ממשיכים לעשן.


למה אתם עשויים להעלות במשקל?
תיאבון מוגבר הוא תסמין גמילה נפוץ לאחר גמילה מעישון. הוא נוטה להימשך זמן רב יותר מהתסמינים האחרים. כאשר אתם נגמלים מעישון, חושי הטעם והריח שלכם מתחילים להשתפר וחוזרים לתפקד בצורה תקינה. אתם נהנים יותר מהאוכל, ולכן התיאבון שלכם עשוי להיות מוגבר.
בנוסף, לאחר הגמילה מעישון, הטעם שלכם באוכל עשוי להשתנות. אנשים הנגמלים מעישון רוצים יותר מזונות מתוקים ושומניים, ומאכלים אלה עתירי קלוריות...


איך לא להפוך את המשקל למכשול
למשקל שאתם מעלים אין השפעה על היכולת שלכם להיגמל מעישון – אולם ככל שתתעסקו יותר עם משקלכם, כך הוא יהפוך למכשול בגמילה מעישון. התרכזו כעת במטרה שלכם: להיגמל מעישון. זכרו שבהמשך תוכלו להוריד את הקילוגרמים שתצברו. בינתיים, איכלו בריא והגבירו את הפעילות הגופנית שלכם. דברים נוספים שתוכלו לעשות:

  • חטיפים בריאים - כשתיגמלו מעישון, יכול להיות שתתגעגעו לתחושה שיש לכם משהו בפה או בידיים. נשנוש הוא פעולה שדומה לעישון. אם בא לכם לנשנש, לכו על חטיפים דלי שומן, כגון גזרים, פירות טריים, פופקורן טבעי או מסטיק ללא סוכר.
  • אכילה מודעת - אנשים נוטים להשתמש במזון כמו שהם משתמשים בסיגריות. הם נעזרים באוכל כדי להפחית מתח או להתמודד עם שעמום, לתגמל את עצמם, להעביר את הזמן, או נעזרים באוכל במצבים חברתיים.
    • חישבו מדוע אתם אוכלים כשאתם לא רעבים. אכילה איטית תאפשר לכם לאכול בצורה מודעת, וזוהי גם דרך בריאה יותר לאכול. כך תבחינו מתי אתם מלאים.
    • כבו את הטלווזייה ואת הטלפון בזמן שאתם אוכלים. כך תשימו לב לפרטים שונים באוכל – לטעמים, לריחות ולמרקמים – שאליהם קשה לשים לב כשדעתכם מוסחת.
  • פעילות גופנית - מיצאו פעילות שאתם נהנים ממנה, שאי אפשר לעשן בה, למשל ריצה קלה, צעידה או אפילו ריקוד.


והנה טיפ:

נסו מסטיק במקום!
בפעם הבאה כשמתערר בכם הדחף, נסו ללעוס מסטיק במקום.

פייזר - גמילה מעישון - משקל ותיאבון - איש עם מסטיק


שאלו את הרופא שלכם כיצד הוא יכול לעזור בהתמודדות עם הדחף לעשן ותסמיני הגמילה
או התקשרו למוקד הגמילה מעישון של משרד הבריאות בטלפון 6800*